Oglas

B-2 bombarder

Let od 37 sati: Suha koža, nema tuširanja i radarski otisak jednak onome koji ostavlja buba

2025-06-22T135053Z_1200252550_RC2NMH9PG8VW_RTRMADP_3_USA-JULYFOURTH.JPG
Američki bombarder B-2 (REUTERS)

Sa mogućnošću dopune goriva u vazduhu, vrijeme leta bombardera B-2 Spirit je praktično ograničeno samo fizičkom izdržljivošću njegovih pilota.

Oglas

Tokom 37-satne misije napada na iranska nuklearna postrojenja 22. juna, to ljudsko ograničenje je dovedeno do krajnjih granica.

"Piloti B-2 mogu da legnu da odspavaju. Međutim, to rade u ograničenom prostoru iza sjedišta na metalnoj površini, što nije udobno", rekao je za RSE portparol vazduhoplovne baze Whiteman u Misuriju, gdje su smešteni bombarderi.

Oglas

Pored toga, portparol vazdušnih snaga kaže da "letjelica generiše sopstveni kiseonik – to jest izvlači ga iz atmosfere – zbog čega u letjelici gotovo da nema vlage, što zauzvrat dovodi do toga da piloti moraju stalno da se hidriraju, a i dalje imaju problema kao što su suha i ispucala koža".

B-2 su razvile SAD tokom Hladnog rata kao stealth bombarder sa stealth efektom koji može da nosi nuklearno oružje, može da prođe pored hiljada radarskih stanica Sovjetskog Saveza i izbjegne impozantni sovjetsku flotu od hiljada aviona presretača i raketa zemlja-vazduh.

Dizajn krila B-2, kao i strogo povjerljiva obloga koja apsorbuje radar i druge napredne tehnologije, daju bombarderu širine 52 metra radarski otisak ekvivalentan onom kakav ostavljaju samo velike bube. Prvi put je poletio u julu 1989. godine.

Oglas

General-potpukovnik Mark E. Weatherington, zamjenik komandanta Globalne udarne komande američkog vazduhoplovstva, rekao je za RSE da je jedan od najstresnijih aspekata misije dugog dometa, kao što je napad "Ponoćni čekić" na Iran, dopunjavanje goriva iz aviona-tankera, operacija koja je za B-2 potrebna svakih šest sati.

"Dopunjavanje goriva u vazduhu je apsolutno ključno, a ako je mračno, oblačno, turbulentno itd., može zahtjevati više koncentracije", kaže on.

Piloti su opisali kako su na kraju delikatne operacije dopunjavanja goriva, koja zahtjeva oko 30 minuta intenzivne koncentracije, bili obliveni znojem.

Oglas

Za pilote nema tuširanja niti presvlačenja. Posade bombardera B-2 nose pojas, prsluk za spašavanje i prsluk za preživljavanje preko svojih letačkih kombinezona, što presvlačenje čini previše složenim postupkom usred borbene misije.

Oskudna posada

Dopunjavanje goriva za ljude u bombarderu je ipak daleko manje naporno.

B-2 je opremljen mikrotalasnom rernom i piloti nose hranu po svom izboru.

Oglas

2025-06-23T221555Z_1036242272_RC2L8FAYFTLN_RTRMADP_3_IRAN-NUCLEAR-BOMBER.JPG
2025-06-23T221457Z_702874746_RC2UN5A6Q2HS_RTRMADP_3_IRAN-NUCLEAR-BOMBER.JPG
2025-06-23T204321Z_1066536524_RC2A6FAZ0JPX_RTRMADP_3_IRAN-NUCLEAR.JPG
+ 4

"Sarađujemo s pilotima kako bismo im predložili šta i kada da jedu, ali svaka osoba zaista nosi šta želi", kaže Weatherington, dodajući da je "hidratacija ključna za tako dug let".

B-2 je bio konfigurisan da primi posadu do tri osobe, ali njime upravljaju samo dva pilota, od kojih je jedan komandant misije.

Tako oskudna posada je djelimično potrebna da bi se smanjili troškovi. Visoko obučeni ljudi su jedan od najskupljih aspekata naprednih sistema naoružanja, a B-2 je od samog početka na meti kritika zbog svojih troškova. Svaki B-2 košta oko dva milijarde dolara, a proizvedeno ih je 21.

Oglas

Obuka za spavanje

Jedna od posljedica letenja s tako malom posadom je da piloti imaju malo vremena za odmor.

Weatherington kaže da piloti B-2 izabrani za borbenu misiju provode nekoliko dana radeći s "vazduhoplovnim fiziologom" kako bi uskladili svoj obrazac spavanja s rasporedom predstojeće misije. On, međutim, kaže da "koliko i kako spavaju varira od pojedinca do pojedinca".

Nije poznato kada je obuka za spavanje uvedena za pilote B-2, ali je to možda bilo poslije rata na Kosovu, kada su američki piloti prijavili da su toliko bili pod adrenalinom usred napetosti borbe da su postali iscrpljeni, ali nisu mogli da spavaju čak ni tokom dugih letova.

Piloti B-2 aviona u prethodnim borbenim misijama koristili su amfetaminske pilule da bi ostali na oprezu.

Poslije višestrukog dopunjavanja goriva i povremenog odmora na tajnom letu za Iran, najintenzivniji trenutak za pilote bili bi sami napadi, kaže Weatherington.

"Izvršavanje misije u ciljanom području je vjerovatno najstresnije u ovom slučaju", kaže on.

Sa sedam B-2 aviona koji su bacili 14 masivnih bombi za uništavanje bunkera na zemlju koja je ranije oborila američke bespilotne letjelice, "u operaciji u kojoj su bili skoro nezavisni u ciljanom području, ali sinhronizovano da bi postigle rezultate, to postaje zahtjevna misija", zaključio je Weatherington.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama